Årsplaner 4. klasse
Periode: 2023-24
Team / lærer: MP
Periode: 2023-24
Team / lærer: AF
Periode: 2023-24
Team / lærer: AF
Klasser: 4.KL
Periode: 2023-24
Team / lærer: BF
Mål for undervisningen
Arbejdsmetoder og arbejdsformer
Fælles undervisningsforløb
Klasser: 4.KL
Periode: 2023-24
Team / lærer: ERK
Mål for undervisningen
Arbejdsmetoder og arbejdsformer
Fælles undervisningsforløb
Andet
Klasser: 4.KL
Periode: 2023-24
Team / lærer: EH
Klasse: 4.KL
Periode: 2023/2024
Team / lærer: BF
Mål for undervisningen
Arbejdsmetoder og arbejdsformer
Fælles undervisningsforløb
Andet
Periode: 2023-24
Team / lærer: CF
Læsning:
Vi vil som tidligere have frilæsning en eller flere gange om ugen og særligt i forbindelse med diktat, hvor man også kan medbringe sin egen bog hjemmefra eller fra biblioteket.
Vi har fortsat en bibliotekstime om ugen, hvor man kan låne tre bøger med hjem, som afleveres eller genlånes ugen efter.
Vi vil fortsat arbejde med Fandango. I grundbogen findes tekster, hvor vi særligt arbejder med bl.a. personkarakteristik, miljø, komposition, virkemidler, synsvinkler og tema.
I forbindelse med ovennævnte vil jeg en gang imellem høre eleverne læse højt for klassen, eller læse for mig individuelt.
På onlineportalen ”Grammatip.dk” findes læseprøver, som vi vil tage en gang imellem.
Jeg har lånt læsebøger på CFU, som skal læses sammen og hjemme.
Det tilstræbes at eleven læser minimum en halv time hver dag.
Skrivning:
I forbindelse med arbejdet i Fandango, vil der her være skriveopgaver som er tilknyttet de tekster, vi læser.
Eleverne har diktat en gang om ugen. Her benytter vi bogen Diktat for alle 4. Eleverne har fået tildelt et særligt trin, som jeg har vurderet passer til deres faglige niveau. Efter jul arbejder vi med online diktater på ”Grammatip.dk”
Vi benytter opgavebogen ”Dansk Direkte 4” flere gange om ugen. Denne bog har klare læringsmål og lægger sig direkte op ad Fælles Mål.
Eleverne arbejder med at skrive små historier som skrives ind i kladdehæftet eller på computer i IT-lokalet.
Vi arbejder med at skrive på computer.
Mundtlighed:
Vi arbejder videre med fremlæggelser, som hver elev selv forbereder og fremlægger for klassen. Datoer og mere info vil blive meddelt i god tid inden opstart.
Vi vil i løbet af året også arbejde kreativt med nogle emner. Eleverne vil arbejde med opgaver i grupper, hvor de skal sparre med hinanden, problemløse, dramatisere mm.
Løbende vil vi arbejde med mundtlige opgaver, hvor vi samtaler om forskellige emner i fællesskab. Nogle opgaver fra bøgerne vil også lægge op til samtaler enten i grupper eller i fællesskab med hele klassen.
Jeg har i år lavet faste danskgrupper med fire elever i hver gruppe, som er skrevet ned og hængt op på tavlen. Ligesom eleverne får nye siddepladser en gang imellem, vil også grupperne ændres et par gange i løbet af året, så de lærer at samarbejde med flere forskellige. Det er kun mig der laver grupperne, da jeg gerne vil sætte dem sammen på en måde, så det giver mening – ikke kun socialt men også fagligt.
Materialer:
Fandango 4, grundbog. Dette år vil vi ikke bruge arbejdesbogen. Jeg har udvalgt nogle opgaver på forhånd, som vi i stedet arbejder med. Her arbejdes med tekstforståelse.
Diktat for alle 4
Dansk Direkte 4
Jeg har lånt materialer fra CFU (Center for undervisningsmidler)
Onlineportalen ”Grammatip.dk”
Der vil ofte være dag-til-dag lektier, hvor eleverne har haft mulighed for at påbegynde arbejdet i skolen. Det vil altid fremgå af ugeplanen og stå med rød skrift. Det er derfor vigtigt at tjekke den dagligt.
Der tages forbehold for ændringer i ovenstående plan.
Periode: 2023-24
Team / lærer: TH
Mål for undervisningen
Arbejdsmetoder og arbejdsformer
Status og evalueringsformer
Periode: 2023-24
Team / lærer: CF
Lytteøvelser
Rytmeforståelse
Instrumentkendskab
Dur og mol-øvelser
Musik og farver
Rim
Rap
Dans
Drama
Improvisationsøvelser
Stomb
Sanglege
Samspil
Kor
Instrumentkendskab
Opvarmningsøvelser